M&M´s täiskasvanutele, täpsemalt membrillo ja Manchego

Olen vist juba tuhat korda siinsetel blogiveergudel maininud, et juust on minu jaoks sama, mis lastele komm. Seekord panin oma postitusele ka kommi nime - M&M´s ja seda mitte välise sarnasuse, vaid kahe "M"-i tõttu selle nimes. Kõik sai alguse sellest, et hea inimene Luule tõi mulle mõned suured, sametised, imeliselt lõhnavad küdooniad. Just küdooniad ehk aivad, mitte meil Eestis rohkem tuntud ebaküdooniad. Lisaks oma ilule ja aromaatsusele on küdooniad ka eriliselt kõvad ja kõlbmatud niisama nahka pistmiseks. Tuli välja mõelda, mida põnevat oma uute iludustega peale hakata. Natuke kaalumist ja otsus sai tehtud - valmistan küdooniamarmelaadi, mis Hispaanias on tuntud dulce de membrillo nime all. Membrillo parim kaaslane on Hispaania kuulus lambajuust Manchego. Küdoonia sisaldab suurtes kodustes pektiini, mis tähendab, et marmelaad tekib pea iseenesest ja kõik on ülimalt lihtne, kuigi pisut aeganõudev. Lisaks muutub küdoonia pikal keetmisel erkpunaseks ja seetõttu on valmiv suupiste ka silmale ilus vaadata.

DSC_0052

Vaja läheb:
1,8 kg kooritud ja tükeldatud küdooniat
1 vanillikaun
1 tl riivitud sidrunikoort
3 spl sidrunimahla
umbes 700 g suhkrut
serveerimiseks Manchego juustu (Manchego puudumisel võib kasutada näiteks Pecorinot)

DSC_0048

Tee nii:
Pane küdooniatükid suurde potti ja kata külma veega. Lisa pikuti pooleks lõigatud vanillikaun ja sidrunikoor. Aja vesi keema, keera tuli madalaks ja kata pott kaanega. Keeda umbes pool tundi kuni küdooniatükid on pehmed.
Kurna küdooniatükid. Eemalda vanillikaun, aga jäta sidrunikoor ja vanillikaunast välja kraabitud seemned küdooniate juurde. Püreeri küdooniatükid saumikseriga või köögikombainis. Mõõda, kui palju püreed on ja lisa täpselt sama suur kogus suhkrut. Vala küdoonia-suhkru segu uuesti keedupotti. Kuumuta ja sega puulusikaga, kuni suhkur on täielikult sulanud. Lisa sidrunimahl. Keera tuli madalaks, sega aegajalt ja keeda umbes 1,5 tundi, kuni segu on hästi paks ja oranžikaspunast värvi.
Kuumuta ahi 125 kraadini. Kata ahjuvorm võiga määritud küpsetuspaberiga. Vala küdooniamass vormi. Jäta vorm umbes 1-2 tunniks ahju. Marmelaadi tahenemiseks vajaminev aeg sõltub minu kogemuste järgi küdooniate küpsusastmest. Tundub, et värskemad ja mahlakamad vajavad vähem aega. Kui tundub, et mass on parasjagu tahke, tõsta vorm ahjust välja ja lase täielikult jahtuda.
Serveerimiseks pane Manchego juustu viiludele marmelaadiviilud ja maitsev suupiste ongi valmis.

DSC_0040

Kommentaarid

Marju ütles …
Oh, see M&M on nüüd küll minule! Juustude suhtes olen ka täielikult jalust nõrk ja n-ö kommi asemel eelistaksin iga kell midagi sellist, nagu sul siin ahvatlemas on. Väga kaunis punane värv ja maitse on kokku ka kindlasti väga hea... (pühin suunurgad nüüd puhtaks ja lähen hambaid pesema).
Eva ja CO ütles …
Küll on lõbus! Ma sain just nädalavahetusel teada, et juustu võib ka moosi, mee või marmelaadiga süüa ja nagu telepaatia - sul on sellelaadne postitus blogis :) Komplekt näeb imeilus välja ja ma usun, et maitseb kindlasti veel paremini!

Musid põsele,
Eva-U
Juc ütles …
Marju, oleks ma Su kommentaari eile näinud, oleksin head ööd soovinud, nüüd on vist tere hommikust omal kohal :). Aitäh heade sõnade eest, juust on tõeline maiuspala tõepoolest!
Eva, mul on see juust+magus mingi viimase aasta kiiks, küll ma teen pirni sinihallitusjuustu ja meega, siis bruschettasid brie, viigimarja ja meega ja nüüd veel Manchego membrilloga. Sulle meeldiks, Sulle ju meeldib magus ja soolane koos. :) Aga meil vist jah telepaatia, mina sain Sinu postitusest ju nagu tellimise peale teada, mis ime vurrgrill see on :). Tervitused teile!
Pille ütles …
Mu suur lemmik juba aastaid ja õnneks on nt Tallina Keskturul küdooniaid sügiseti ka saada. Me istutasime tunamullu enda aeda samuti küdooniapuu, aga selle vilju peab ilmselt mõni aasta veel ootama.
Membrillot teen mina veidi lihtsamalt - keedan terved küdooniad ves pehmeks ja alles siis tükeldan. Väiksem oht noaga vastu nägu saada :)

Pildid on imeilusad! (Aga mis niidikesed Sul seal viimase foto peal on?? Üldse ei saa pihta).
Juc ütles …
Pille, väga põnev, kuidas küdoonia Su aias kandma hakkab. Kuigi ma usun, et hakkab, sest mul on mulje jäänud, et Sinu aias kõik lausa vohab :). Sa kohe vist mõjud neile taimedele niimoodi. Sinu meetod on tõepoolest lihtsam, kui minu oma. Kuigi ma pean ütlema, et küdooniad ei olnudki nii kivikõvad, kui ma kartsin, ainult südame eemaldamine oli ohtlik veidi näppudele :). Niidikesed on tšilliniidid, minu meelest väga dekoratiivsed ja sellise õrna magusvürtsise maitsega. Sobivad hästi laste tšilliga harjutamiseka :)
Pille ütles …
No me ise väga loodame, et hakkab vilju kandma. Tükk aega valisime õiget sorti, mis meie karmidele talvedele vastu peaks..
Tšilliniidid tunduvad väga põnevad, ma pole sellisest asjast vist kuulnudki :O
Anonüümne ütles …
No küll te käite moosijuustuga pinda! Selle kiitust on viimasel ajal tõesti uksest ja aknast sisse tunginud. Kohe täna proovin ära!
Tervitused Kahupealt
Juc ütles …
Pille, tead, ma tahaks teie uudismaad lausa oma silmaga kunagi vaatama tulla.
Kahupea, proovi jah. Mis moosi ja juustu Sa paari paned? Anna siis teada, kuidas meeldis. Head maiustamist!
Anonüümne ütles …
Moosijuust proovitud! Muidugi unustasin midagi erilist poest kaasa tuua, aga haarasin kapist tavalist Eesti juustu ja sõin Halliki käest saadud kõrvitsa ebaküdoonia moosiga. Ja oli ikka tõesti hea! Nüüd on jälle uus nipp käes, kuidas rahakotti auku ja pihale polstrit süüa. Olge siis kõik blogijad tänatud!
Kahupea
Juc ütles …
Kahupea, see kõlab ju väga hästi - Eesti juust kõrvitsa-ebaküdoonia moosiga. Kujutan ette, et maitses hästi. Pihale mõjub ka kindlasti kosutavalt :). Tervitame!
Anonüümne ütles …
Juustusai moosiga meeldib mulle väga. Teen seda enamasti mõne kodumaise juustu ja oma sahvri moosiga. Siinloetud juust ja moos on mulle täiesti tundmatud, aga kogu lugemise aja ajas jubedalt neelatama. Raudselt nämm kraam! H Saaremaalt
Juc ütles …
H., nüüd ajasid jälle Sina mulle isu peale. Tahaks krudisevat lapijuustu murakamoosiga. :)

Populaarsed postitused sellest blogist

Eestimaine eksootika ehk suvi Saaremaal

Küüslaugukrevetid koorekastmes Henri moodi

Kõige parem rabarberikook läbi aegade

Nädalavahetuse maiuspala, Osso buco

Kodumaine klassika - mulgipuder pruunistatud sibula ja suitsupeekoniga