Türgi munad ja ürdine lambakints

Millest teile järgmisena kirjutada... just selline küsimus vaevab mind praegu. No ei ole ju normaalne ühte postitusse 11 uut retsepti jutti panna. Sest just niipalju mul neid siin ootel hetkel on... Aga tõesti tundub, et mind on tabanud toidukatsetuste palavik. Mulle tundub, et minu energia on minu juurde tagasi tulnud ja teate, see on hiiglama hea tunne. Kust siis alustada... Võibolla sellest, mis on siinses blogis aastate jooksul kõige vähem tähelepanu saanud. Ma arvan, et kui valikus on lambaliha, munad, karrid, passionivili ja suupisted, siis esikoht kõige vähem tähelepanu saamises läheb lambalihale. Seega, küpsetame seekord kõigepealt koos ühte mõnusalt ürdist punemarinaadis lambakintsu ja siis kui midagi kintsukondi peale veel alles peaks jääma, siis jagan teiega ka mõnusat kauaküpsenud leftover-lambakarri retsepti. Ahjaa, tegelikult pean siiski ka Türgi hommikumunadest rääkima, sest lamba juurde käiv külm kaste sai alguse neist munadest. Nüüd on siis plaan paigas seekordsete retseptide osas, aga ütlen juba ette ära, et juttu tuleb ka reisimisest 2020. aasta detsembri stiilis ehk reisist ... (trummipõrin) ... Tallinnasse :). Reisi käigus sai aga linti ka vürtsivestlus Oma Maitse Touidujuttude podcasti jaoks. Aga sellest kõiges peagi.

Türgi munad

Tee nii:
sega jogurt kokku küüslaugu ja soolaga. Soojenda jogurtit veevannil segades pisut üle toatemperatuuri. Kui jogurt sarnaneb kontsistentsilt vahustatud vahukoorele, siis tõsta jogurt kõrvale.
Kuumuta potis võid ettevaatlikult kuni see hakkab tasapisi kuldpruuniks minema. Ole ettevaatlik, et mitte võid ära kõrvetada. Tõsta pott tulelt, lisa oliiviõli ja tšilli. Sega läbi ja tõsta pott tšillivõiga ootele.
Pošeeri munad. Selleks lase potitäis vett keema tõusta. Keera kuumus madalaks, nii et vesi vaevu vaevu keeb. Löö muna väiksesse portsjonvormi ja nirista munavalgele pisut sidrunimahla. Aja vispliga potis keev vesi keerlema ja vala ettevaatlikult portsjonvormis olev muna keerleva vee keskele. Jäta muna paariks minutiks vette valmima ja tõsta see siis vahukulbiga veest välja köögipaberile kuivama. Tee sama teise munaga.
Serveerimiseks jaota jogurt kahe kausi vahel. Tõsta kummassegi kaussi pošeeritud muna ja nirista üle tšillivõiga. Serveeri kohe koos röstsaiaga.

Idee: Nigella Lawson

No kas pole mitte uskumatult ilusad värvid. Ja millised maitsed, seda ma võin ka kinnitada, kuigi mõistlik oleks ise järgi proovida :). Mulle meeldivad hommikusöögid väga. Mul on sellega mingi oma kiiks. Kui ma muidu olen köögis lõputu katsetaja, siis hommikusöögid on mul tihtipeale aina täpselt ühesugused nädalate ja kuude viisi. Ja mulle on kohutavalt oluline, et kõik mu hommikusöögi koostisosad oleksid alati olemas. See on mulle endalegi väga veider, sest ma olen üldiselt kõige leplikum inimene. Vähemalt mu lapsed ütlevad nii :). Aga vot, kui hommikusöögist on midagi puudu, näiteks hea kohv või kohvi peale päris piim (mitte see topsis tuumakoor) või hummus või kurk vms, siis võin ma tusaseks minna küll. Aga noh, eks meil kõigil ole omad kiiksud, nii ongi maailm põnevam. Aga kui me reisime, vot siis mulle meeldib, kui hotellis on hea hommikusöök. See võib keskpärase hotelli minu silmis taevasse tõsta või muidu suurepärase hotelli põrgusse lükata. Mul on mälestus, et kunagi oli Olümpia hotellis mega hommikusöök. Mõne kuu eest tööasjus Tallinnas käies ööbisime Olümpias just sellepärast ja suur oli meie jahmatus, kui hommikusöök oli kohe täitsa kehvakene. Ju koroona-aeg oli oma töö teinud - pošeeritud muna maitses oli tunda ainult äädikat, puder oli magus, kohv oli kehv... Järgmisena sai ära proovitud uue Hestia Kentmanni hommikusöök ja vot see oli vinge, oli kaasa mindud nii toidutrendidega kui ka lisatud sellist Eesti touch´i - kali, rabarberi mullivein, tatar jne. No ja nüüd siis "reisisime" selle Oma Maitse podcasti ja paari muu töise kohtumise tõttu Tallinnasse ja ööbisime tuttuues L´Embitu hotellis. No siin pole küll midagi halba öelda - mega disain, imelised toad ja veel imelisemad vannitoad (Ritualsi kosmeetikaga), innovaatiline veinibaar (ja veel kaminaga!) ja super hommikusöök, rikkalik, maitsev ja ilus.

Õhtustamas käisime Han´s restoranis, mis on L´Embitust otse nurga taga asuv autentset Sichuani kööki pakkuv väike restoran. Seni ma kodumaiseid "hiinakaid" just ülearu fännanud ei ole. Kilomeetri pikkuste menüüdega ja põhiliselt India kokkadega mehitatud köögist tulevad alati punast värvi road, mis maitsevad kõik üsna ühtmoodi. Mul oli ükskord selline lugu, et Henri tahtis hiinakast taevatrumme tellida (no neid tehakse nii mõneski kohas tõesti päris hästi). Mina siis helistasin restorani ja ütlesin, et palun aidake mul menüüst valida köögiviljaroog, mis ei oleks punases kastmes. Teenindaja siis nuputas ja pakkus ühe välja. Kui toit kohale oli saabunud, siis võtsin kaane pealt ära ja nägin, et tõesti tõesti, erkpunase kastme asemel olid köögiviljad tumepunases kastmes, aga maitse oli ikka sama. Nojah, Han´s on ses mõttes ikka päris hiinakas, et päris hiinlased teevad süüa päris Hiina moodi. Me sattusime muidugi hoogu, tellisime lauale musta seene salati, munaga praetud tomatid, praetud pak choi, kung pao krevetid ja üleküpsetatud sealiha. Tegelikult tahtsin proovida ka Sichuani baklažaani, aga unustasin õnneks tellida. Ettekandja küsis meilt skaalal 1-5, kui vürtsikaid roogasid soovime. Võtsime muu 2 tärniga, sealiha kolmega. Ja sealiha oli ikka kohe päris vürtsikas. Seega see 5 tärni võib ikka väga põletav elamus olla. Riisi ja jasmiiniteed võtsime ka kõrvale. Kõige rohkem maitses meile üllatuslikul kombel munaga praetud tomatid. Musta seene salat oli mõnus. Kung pao maitses mulle hästi, aga seal oli ikka kohe kamaluga sichuani pipart pandud. Ma osad noppisin välja, muidu poleks muid maitseid enam tundnud. Üks asi, mis meid häiris pisut, oli see, et kõik road olid väga õlirikkad. Eks me poleks pidanud nii palju tellima ka, ükski hiinlane ei söö sellist kogust toitu korraga. Ja ei jõudnud meiegi oma toitu nahka pista.

Aga nagu juba eespool mainitud, siis kutsus Oma Maitse mind vürtside teemal vestlema oma Toidujuttude podcasti. Väga meeleoluka tunnikese veetsime koos Siiri ja Teelega Oma Maitsest. Vürtsidest meeldib mulle alati rääkida ja rääkida on neist palju. Kes soovib kuulata, siis seda saab teha SIIN.

L´Embitu hotellis - magamistuba, vannituba, fuajeelaes pöörlev jõulupuu ja uhke taimeseina ja valgustusega lobbybaar

Aga toredaid uudiseid ka Tartust. Nimelt istusime ühel hommikupoolikul Jakobi Jalatsis ja avastasime, et Karlova on saanud järjekordselt rikkamaks ühe uue söögikoha poolest. Tähe tänaval on nüüd lähestikku Karlova kohv, Barlova, Jakobi jalats, Anna edasi ja uus koht nimega Nokk. Meil oli muidugi vaja oma koduküla uus sööikoht kohe järgi proovida. Suur oli meie rõõm, kui selgus, et lisaks suurepärasele asukohale saab Nokas ka suurepäraselt süüa. Menüü on lühike, mis on enamasti hea näitaja. Tellisime buffalo kanatiivad (kõrval hästi sobiv sinihallitusjuustu kaste), söegrillilt tulnud piri-piri grillkana (super mahlane ja maitserohke, üldse mitte väga vürtsine), chipotle majoneesi, värske salati (oli tõesti värske ja krõmpsuv) ja bataadi friikad. Friikaid süüa ei jõudnudki ja need võtsime koju lastele kaasa, kes olid selle üle muidugi sillas. Ühesõnaga nii tore, nii tore!

Noka grillkana, Nokk ja jõulune Karlova kohv

Jõuamegi nüüd siis selle lambani. Lamba sain muidugi Lihuniku ärist, kuhu ma alati oma sammud sean kui on vaja kvaliteetset veise, lamba või sealiha mõne toidukatsetuse jaoks. Sain sealt ilusa lambakintsu ja võtsin ette juba ammu plaanis olnud samuti Nigella ainetel punemarinaadis lambakintsu valmistamise.

Pune marinaadis lambakints

• 2spl oliiviõli
  • 3tl meresoola
  • 1tl roosuhkrut
Kastmeks sedasama tšillivõiga lambapiimajogurtit Türgi munade retsepti juurest.

Tee nii:
Kuumuta ahi 180C. Tõsta lambakints ahjuvormi. Purusta saumikseri või köögikombaini abil pune, rosmariin, küüslauk, sidruni koor ja mahl, apelsini koor ja mahl, oliiviõli ühtlaseks roheliseks seguks. Maitsesta soola ja suhkruga. Natuke võib see soolasem olla, kuna see peab maitsestama ära kogu suure lambakintsu. Nüüd torgi lambakints terava noaga ümberringi läbi ja masseeri saadud marinaad hästi liha sisse. Osa voolab mööda külgi maha, aga tõsta võimalikult palju sellest kintsu peale. Jäta kints ca 30-45 minutiks toatemperatuurile seisma.
Vala äsja keenud vett ahjuvormi põhja niipalju, et vesi ulatuks ca 0,5cm kõrgusele. Küpseta 1h 40minutit (iga 500g kohta 20 min + lisaks 20 min annab seest roosa tulemuse, kui soovid hästi läbiküpsenud liha, siis arvesta iga 500g kohta 30 minutit + veel 30 minutit lisaks). Võid ka testida lihatermomeetriga - ca 60 kraadi roosa liha jaoks, 70 kraadi läbiküpsenuks. Piilu vahepeal ahju, kui vesi aurab vormipõhjast ära, siis vala juurde. Kui lammas kipub pealt kõrbema, siis pane tükk fooliumit lamba peale.
Kui lammas on valmis, tõsta see ahjust välja ja kata 20 minutiks fooliumiga. Serveeri koos küüslaugusest lambajogurtist ja tšillivõist kokku segatud kastmega (vt eelmist retsepti).

Parim osa sellest on pealmine maitserohke ürdikooriku kiht. Kui aga kogu lihast jagu ei saa, siis võib ülejäänud liha järgmisel päeval lambakarriks keeta.

Lambakarri

Tee nii:
Rösti kuumal kuival pannil kardemoni seemned, sinepiseemned, koriandriseemned, vürtsköömned ja musta pipra terad aromaatseks. Uhmerda röstitud vürtsid pulbriks.
Prae õlis hakitud sibulad klaasjaks. Lisa hakitud küüslauk ja riivitud ingver, prae veel paar minutit. Lisa röstitud vürtsisegu, tšillihelbed, kaneelikoor ja kurkum. Sega ja prae paar minutit. Nüüd lisa lambaliha, sega ja prae liha kergelt läbi, nüüd lisa hakitud tomatid ja kookospiim. Lisa sool ja sega, lase karri keema tõusta, keera kuumus madalamaks ja lase karril madalal kuumusel podiseda vähemalt 1,5 tundi kuni liha on täiesti pehme. Maitse ja lisa vajadusel soola. Serveeri värske koriandri ja aurutatud basmatiriisiga.

Selleks korraks tõmban otsad kokku! Homme toome endale kuuse, aga mitte tuppa, vaid rõdule! Läheb jõuluseks! Ilusat jõuluootust teile!

Madalal temperatuuril küpsetatud liha vol 2

Kevadine külm karulaugukaste kuldseks praetud kartulitega

Portugali kreemikoogid, pastéis de nata