Pariislaste comfort food - Gratinee des halles

Kas ma olen juba öelnud, et ma olin eelmises elus prantslane? Vist mitte. Ma olen selles täiesti kindel. Juba täiesti titest peale on mul alati ihukarvad püsti tõusnud, klomp kurku tõusnud ja elevusejudin läbi käinud kui jutt käib Prantsusmaast, prantsuse keelest või prantsuse meelest. Mitte ainult toit, vaid kõik - loodus, linnad, veinid, lossid, kunst, kultuur, muusika, keel... Kui mu rännumehe hing tavaliselt tahab jälle uutesse kohtadesse liikuda, siis peale Prantsusmaalt tulekut tahaks jälle Prantsusmaale rännata. Õnneks on mu kallis H ka sellesama pisikuga nakatunud, nii on meil hea koos keelt õppida ja salamisi unistada!

Seda imelikum on, et mul on raamaturiiulis juba mitu aastat raamat "Prantsusmaa. Rännakud läbi kokakunsti" ja ma pole siiani sealt ühtki asja järgi teinud. Läbi lugesin küll suure huviga juba ammu. Ühel päeval hakkas erinevaid kanaleid pidi minuni jõudma Prantsuse sibulasuppe. Õigemini muidugi nende retsepte. Kõigepealt oli keegi seda õhtuks valmistanud ja sellest Nami-nami foorumis kirjutanud, siis sirvisin ajakirja Saveur kodulehte ja esimesena avanes sibulasupi retsept ning kui ma teda ka oma prantsuse kokaraamatut sirvides nägin, sai mulle selgeks, et ju ma pean ta ikka ära proovima. Gratinee des halles, üleküpsetatud sibulasupp, on pärit Ile-de France`st, Pariisist. Selle tõid Pariisi ümbruskonna juurviljakasvatajad, kes käisid Pariisis oma saadusi müümas. Peagi pakuti suppi kohalikes bistroodes, kus seda varahommikutel nauditi. Muide, pariislased sõid seda vanasti peaparanduseks. Supile võib lisada veidi jahu, et ta oleks tugevam. Mõned lisavad talle lonksu konjakit ja mõned paar lahtiklopitud muna. Igatahes on see maitsev ja proovimist väärt. Ettevaatust, supikauss on ahjust välja võtmisel väga väga kuum!

Vaja läheb (4-6-le) (retsepti veidi minu äranägemise järgi muudetud):

500 gr sibulaid
1 küüslauguküüs
2 spl võid
1 l kanapuljongit
4-6 saiaviilu
2 spl sulavõid
200 ml kuiva valget veini
soola
musta pipart
muskaati
100 gr riivitud Gruyere`i juustu

Lõika sibulad õhukesteks viiludeks ja haki küüslauk. Hauta 2 spl võis klaasjaks. Lisa 5 spl puljongit ja hauta kaane all madalal temperatuuril 30 min. Ära lase sibulal pruuniks minna. Sega aeg-ajalt. Vala sibulatele valge vein, lase mõned minutid keeda, kuni alkohol aurustub. Lisa kogu ülejäänud puljong ja lase keema tõusta. Maitsesta soola, pipra ja muskaadiga. Prae saiaviilus mõlemalt poolt sulavõis kuldseks. vala supp kuumakindlatesse kaussidesse, tõsta igale supile saiaviil ja suur ports riivitud juustu. Küpseta kuuma grilli all kuni juust on kuldne ja mullitab. Bon appetit!

Veinisoovituseks pakub raamat välja Beaujolais`

Kommentaarid

Sirliiz ütles …
Tegin ka sinu retsepti järgi sibulasuppi, maitses lihtsalt oivaliselt! Aitäh sulle :)
Juc ütles …
Nii tore, Siirliiz, leidsin juba su ilusa supipildi :)

Populaarsed postitused sellest blogist

Eestimaine eksootika ehk suvi Saaremaal

Küüslaugukrevetid koorekastmes Henri moodi

Päikeseline brownie toorjuustuga blogi esimese sünnipäeva puhul

Kõige parem rabarberikook läbi aegade

Nädalavahetuse maiuspala, Osso buco