Raiuime, vetikavõid ja vastlapäevaks seakooti ikka ka!

Tunneli lõpust paistab valus! Selle sügavamõttelise lause tõlge on: ajalehe tagalehel olev ilmateade lubab, et nädalalõpus on juba 10 kraadi sooja! Raadios ollakse veelgi optimistlikumad, nemad lubavad lausa 14. Loodetavasti kütab nende optimism ilma tõepoolest mõne pügala võrra soojemaks. Minul on igatahes ametlikult kõigist saabastest kõrini! Ja hirmsasti tahaks juba selga ajada oma kirevad kevadriided.

Kuna nädalavahetusel paistis päike ja meie rõdul oli juba päris soe, siis arvasimegi ekslikult, et kevad on saabunud ja aeg oleks teha esimesed väljasõidud. Laupäeval võtsime suuna Belgia poole ning sattusime läbi piimja paksu udu endale teed tehes ilusasse väiksesse linna, millel on eriti uhke nimi Neufchateau ehk siis üheksa lossi (tähelepanelik lugeja Mercredi täpsustas, et tegelikult on siinkohal tõlkeks siiski "uus loss"! Põnevam oleks olnud 9 lossi minu meelest :)!). Tegelikult pole seal isegi mitte ühte lossi, aga keskajal oli olnud ja sellest ka selline nimi. Linn ise on armas ja ilusama ilmaga lähme sinna kindlasti tagasi. Seda ennekõike aga sellepärast, et mäe otsas ja külgedel asuva linna jalamil on suur neerukujuline järv, mille ümber väga lahedad ajaveetmisvõimalused - spordiväljakud, mänguväljakud, matkarajad, rand... Laupäeval aga puhus külm tuul, udu oli nii paks, nagu sajaks vihma ja vahepeal sadas ka! Mõtlesime, et proovime need kuulsad Belgia friikartulid siis ära, kui juba Belgias oleme (rääkisin neist paari sõnaga siin), aga kõik friterie´d olid kl 14-18 suletud! Nii palju siis sellest, aga tore oli ikka. Pühapäeval olime oma kevadideedega veidi tagasihoidlikumad ja valisime sihtpunktiks ühe katusega koha. Nimelt Luksemburgi vanalinnas asuva loodusloo muuseumi, mis on tegelikult nii äge, et isegi täiskasvanutel oli põnev! Kes siiakanti satub, eriti lastega, sellele soovitan soojalt!

Neufchateau, Belgium
Neufchateau, Belgium DSC_0023
(kuna Kahupea ütles, et Mann teeb postitused kohe eriti säravaks, siis lisan ühe pildi kevadisest Mannist Neufchateau järve ääres!) Aga nende friikatega pole ka hullu, sest juba järgmisel pühapäeval algavad meie pere sured lemmikud - igakuised üle terve Arloni linna sirutuvad vanakraamiturud. Küll me sealt vahelt ühe friterie ka üles leiame ja ära kontrollime, kas meiesugused ka mingit vahet märkavad!

Ahjaa, häid vastlaid teile ka! Et minu raiuime-postitus väheke vastlapäevale sobilikum saaks, siis lisan raiuimele ka seakoodi retsepti! Viimane saab tehtud küll väheke teistsuguses võtmes - nelkidega pikitult ja portveinis küpsetatult! Aga alustame raiuimest, lubasin ju, et 2012. aastal leiab siit blogist huvitavaid toite erinevatest kaladest. Aga ärge seda raiuime niiväga tõsiselt võtke, tegu on ääretult maitsva kalaroaga ja selle tegemiseks ei ole tingimata just raiuime vaja, kõlbavad ka igasugused Eestist kättesaadavad kalad (kuigi raiuim on kahtlemata väga maitse ja seal sees on peidus üllatavalt palju head kalaliha). Põhipoint on huvitavas kastmes, millele aktsenti annavad vetikad, sidrun ja kapparid!

Grillitud raiuim vetikavõi ning kapparitega
Stingray wings in seaweed butter sauce

Vaja läheb:
1 raiuim, ca 1 kg
(või tegelikult sobib siia ükskõik milline valge kala, sellisel juhul nahaga, fileeritud)
10 nelgitera
2 sibulat
100 g võid
10-20 g kuivatatud hakitud vetikaid (võib kasutada hakitud norilehti, aga kui õnnestub saada, siis võiks lisada ka muid, nt punast vetikat (ingl k dulse) või rohelist (ingl k sea lettuce))
2 väikest munakollast
1/2 sidruni mahl
sool, pipar
2-3 spl kappareid

Valmista eelmisel päeval vetikavõi. Selleks lase võil toatemperatuuril pehmeks minna ja sega see korralikult läbi peeneks hakitud kuivatatud vetikatega. Kui vetikad on soolaga säilitatud, siis leotada enne soola vähemaks vahetades vett vähemalt kolm korda. Kui kasutad kuivatatuid, tee need lihtsalt märjaks enne peeneks hakkimist. Pane saadud või tihedalt toidukilesse ja tõsta ööseks külmkappi maitsestuma (kui võid jääb üle, võib seda säilitada sügavkülmas või mõnda aega tavalises külmkapis, hiljem võib seda kasutada erinevate kalade kastmeks või maitsestamiseks).

Laota ahjupannile peenteks viiludeks lõigatud sibulad ning puista üle nelgiteradega. Maitsesta raiuim (või misiganes kala kasutad) soola ning pipraga ja tilguta peale oliiviõli. Grilli ahju ülagrilli all kala mõlemalt poolt kergelt kuldseks, kuni kalaliha on läbi küpsenud.

seaweed butter sauce Stingray wing

Kastme valmistamiseks aja suuremas potis vesi keema. Lõika külm või väikesteks tükkideks. Klopi munakollased väiksemas potis lahti, sega kokku sidrunimahlaga. Kuumuta väikest potti suures potis keeva vee kohal pidevalt segades kuni kaste pakseneb. Hakka jupihaaval kastmele võitükke lisama, ise pidevalt segades, kuni kogu või on kasutatud (võid vabalt kasutada ka natuke vähem võid ja jätta osa sügavkülma alles). Tõsta kaste veevannilt, maitsesta soola ning pipraga. Sega hulka kapparid ja vala sellega grillitud raiuim või kala üle! Serveeri kohe! (kastme idee pärineb ajakirjast: Saveur)

Ja nüüd siis hoopis vastlasemalt, lisasemalt, aga endiselt nelgiselt!

Nelkidega pikitud põrsa(taga)koot portveinikastmes

Idee niimoodi nelkidega pikitult ja portveinis küpsetatult seakintsu valmistada tuli Cuisine Gourmande ajakirjast, aga sealses originaalretseptis kästi kasutada 1 väikest seakooti, millest pidi jätkuma 15 inimesele ja seda pidi küpsetama kokku 3 tundi. Kuna minu peres on umbes täpselt 5 korda vähem inimesi, siis ostsime selle retsepti tarvis ühe tõeliselt tillukese põrsakoodi ja küpseks sai see vähemalt poole kiiremini. Isegi pisut hoogu sattusin selle küpsetamisega, nagu te pildilt näha võite! :)

Vaja läheb:
jõudu ja kannatust - seanaha sisse aukude tegemine pole mingi kerge töö, meil läks igatahes käiku kalli abikaasa tööriistakasti sisu!
1 (taga)koot
1 sibul
250 ml lihapuljongit
200 ml punast portveini
100 ml apelsinimahla
paarkümmend nelgitera
soola, musta pipart
PS! kui kasutad suurt seakooti, siis korruta kõigi vedelike koguseid kahega!

Lõika terava noaga ruudukujuliselt koodi naha sisse madalad sisselõiked. Maitsesta kogu koot soola ja pipraga. Pista iga ruudu keskele üks nelk (selleks peab enne naha sisse augud tegema). Haki sibul tükkideks. Tõsta koot ahjupannile ja küpseta 240 kraadi juures 45-50 minutit. Keera koodil vahapeal külge ja vala üle ahjupannile välja valgunud kuuma rasvaga!
Vala ahjupannilt rasv tavalisele pannile ja prae selles hakitud sibulad kuldseks. Lisa portvein ning kuumuta 3 minutit. Lisa apelsinimahl ning puljong. Maitse ja maitsesta vajadusel soola ning pipraga. Vala kaste tagasi ahjupannile ümber koodi. Küpseta 190-200 kraadi juures veel 1,5 h (need küpsetusajad sõltuvad väga koodi suurusest, väikse põrsakoodi puhul võib 1,5 h juba liiast olla, 15-le piisava seakoodi puhul on vaja 2 tundi). Kasta kooti vahepeal kastmega. Kui kastet liiga väheks jääb, siis lisa puljongit.
Tõsta koot ahjust välja ning kata veel 15 minutiks fooliumiga. Serveeri ahjupannilt kokku kogutud kaste lihaviilude kõrvale!
Ajakirja veinisoovitus siia juurde on mõni vürtsikas ja intensiivne punane Côtes du Rhône.

mercredi ütles …
Neuf/neuve tähendab prantsuse keeles ka "uus" ning selle linnakese nimeks ongi "uus loss" (roomlaste ajal Noviomagus / Neocastrum).
Pont Neuf Pariisis tähendab ju ka Uut Silda, mitte 9 silda.
Aga pildid on väga ilusad.
õige õige, Mercredi! Mul ju praegu prantsuse keele vaheaeg (tervelt 2 ndl veel) ja nii sügavalt ei mõelnud selle sõna üle :). Aitäh ära märkimast! Vaatasin seda keskaegset pilti, mille keskel seisis torniderohke loss ja mõtlesin, et miks siis mitte 9 lossi :)!
Küll on kaunid pildid! Manni saab alati kiita, aga see kevadine vesi ja mutimulla hunnikud - ma tunnen mulla lõhna!
Küll te olete tublid oma avastusretkedel ja aitäh muljeid jagamast!Maailm saab pisut tuttavamaks.
Väga isuäratavad söögid. Eriti hea meel on mul koodiretseptist.Ükspäev just mõtlesin, et kuidas sealiha veiniga maitsestada (Oleks ikka suur häda olnud, oleksin otsinud ja leidnud ka). Nüüd tuli inspitatsiooni küllaga.
Kaunist kevadeootust! Kahupea
Suur aitäh, Kahupea! Minu meelest on samuti sel esimesel fotol kevade saabumine nii hästi näha. Vaatasin, et eelmisel aastal meil 15. märtsil nartsissid ja tulbid õitsesid, ainult mõned nädalad siis veel. Tore asi see blogi, saab eelmisi aastaid jälgida :). Ja ma kohe arvasin, et lugejatele see koodiretsept südamelähedasemgi on :). Raiuim on võibolla huvitav vaadata :). Head kevadeootust teilegi!
Eva ja CO ütles …
Oh, väljasõidud! Need on minu lemmikud! Kahju, et ilm teid alt vedas, aga samas on jälle tore, kui mõni ilus koht nö tagavaraks on, et siis päris kevade saabudes sinna uuesti tagasi minna. Ma ei kruviks friikate osas lootusi liialt üles. Proovisin neid Brüsselis. Noh, olid kah ;)
Mann on imearmas! Kaval nägu peas :) Ta on kuidagi nii suureks kasvanud. Kuidagi polegi enam laps, on hoopis neiu :)
Seakoodi retsept on põnev, aga seda ma tegema ei hakka, sest pole suurem sealiha fänn. Aga raiuim on küll nii põnev, et seda katsetan kindlasti! Karta on, et mitte just raid, aga no mingit muud valget kala selle põneva kastmega. Panen järgmise nädala menüüsse!

Vastlad on nüüdseks juba läbi, nii et soovin hoopis head saabuvat Eesti sünnipäeva!
Eva-U
Eva, väljasõidud on tõesti toredad. Tihtipeale on raske minema saada algul, aga pärast on alati hea meel, et ette sai võetud! Friikate osas pole mul ootusi, pean ütlema, et pigem pean eelarvamusi eemale peletema! :) Mannike on meil tõesti juba paras preili, nii vahva - põnev juttu ajada, koos asju ette võtta jne. Proovi kalaretsept jah ära, mine Sa tea, äkki on teil isegi raiuime võimalik saada! Kui saad, siis võid selle uime enne piki peenikesi luid mitmeks 1-inimese portsuks jagada, pealegi oleks niimoodi neid lihtsam keerata grilli all! Anna siis teada, kas meeldis!
Teilegi palju õnne homse sünnipäeva puhul!
Nii, vetikavõi külmkappi maitsestama pandud. Arvan, et esmaspäeval või teisipäeval proovin ära.
Vaatasin Auchanist ka, täitsa kobedad raiuimed olid seal, 12.99 kilo ;)..

Kristina
No väga põnev, Kristina, loodan, et teie perele meeldib! Me tassisime eile Auchanist koju portsu värskeid makrelle (said juba fenkoli ja tapenade´ga ära küpsetatud ja sellest saate millalgi lähemalt lugeda) ja ämblikkrabi - sellest sai salat Veneetsia moodi õhtuks. Päris kalane nädalavahetus meil :)
Eva ja CO ütles …
Tänu raiuime otsingutele leidsin kogemata Londoni parima kalapoe. Vähemalt nii väitis üks poodi külastav klient ja ma ei kahtle tema sõnades, sest see pood lausa kubises kõigusugu mere-elukatest. Nii, et mul on ülimalt hea meel, et sul on sel aastal plaanis palju mereanniroogi valmistada. Nüüd ma tean, kust toorainet leida :)
Kuna see pood nii hästi varustatud on, siis oli seal muidugi ka raiuime.Huvitaval kombel oli palju raskem leida vetikaid. Lõpuks õnnestus neid saada orgaanilist toitu ja kosmeetikat pakkuvast poest kuivatatud kujul. Nii, et kraami kokku saamiseks kulus terve hommik, aga seda suuremaks põnevus retsepti proovida muidugi kasvas ja nii ma ei jõudnudki oodata, et vetikavõi kogu ööks külma saaks :) See oli seal ca 6 tundi, aga ma usun, et sellest piisas, sest kaste sai maru hea. Mitte nii kollane kui sinu oma, aga ma usun, et see sõltub munarebude kollasusest ja sellest, kui palju ja mis värvi vetikaid sa sinna sisse paned. Maitse oli igatahes väga hea ja see sobis kalaga imehästi. Lausa uskumatu, kui palju liha selle raiuime küljes on! Ja nii mugav on seda süüa - tõmbad aga kahvliga ja tulebki luude vahelt liha välja. Robert, kes meil muidu üldse kala ei söö, ei suutnud kiusatusele vastu panna ja sõi ka ja kohe isuga. Vahel hakkab tal kalast suu kipitama, aga nüüd seda ei juhtunud :) Nii, et igati hea leid! Suured tänud hea soovituse eest!

Lillelõhnaliste tervitustega,
Eva-U
Sa oled ikka superlahe, Eva, et viitsisid selle katsetuse eesmärgil otsida üles Londoni parima kalapoe ja ökopoest ka kuivatatud vetikad! Ja eriti suur heameel on mul selle üle, et pingutused vilja kandsid. Mina pean ka ütlema, et olin üllatunud, kui palju liha on raiuime sees ja kui lihtne seda pikkade uimeluude vahelt kätte on saada. Eriti suureks õnnestumiseks pean ma aga seda, et Robi, kes muidu kala ei armasta, samuti raiga maiustas. Kas talle meeldis see mõte, et ta raid sööb? Ta kindlasti teab, mis tegelane see rai on, ma usun! Tundes teda :)
Eva ja CO ütles …
Juc, selles osas oli sul tuline õigus, et põhipõhjus, miks Robi seda kala maitsta tahtis oli see, et tegemist oli raiga :) Robi paluski, et ma järgmisel korral midagi krabist valmistaks, nii et siis justkui väike retseptitellimus sulle ;)

Mõnusat nädalavahetust!
Eva-U
Robit on Sul siis lihtne toita, anna ainult igasugused põnevad elukad ette ja läheb kaubaks :). Mul on tegelikult üks krabitoit täitsa tehtud, lihtsalt pole jõudnud kirjutada. See on ämblikkrabi Veneetsia moodi. Muidu jube lihtne teha, aga tüütu on seda liha välja kookida. Ju on asi selles, et ma ei ole eriti vilunud krabidega! Sa võid Robile öelda, et tegelase nimi on: big spider crab! Kas ei kõla mitte nagu midagi just Robi jaoks?

Eestimaine eksootika ehk suvi Saaremaal

Päikeseline brownie toorjuustuga blogi esimese sünnipäeva puhul